De eerste jaren van Hearthstone waren zeer goed. Er was een rijkelijk gevulde competitive scene en een verscheidenheid aan legitieme decks. Bovendien werden de uitbreiding – Naxxramas en League of Explorers – heel goed ontvangen. Het merendeel van die nieuwe kaarten hadden een positief effect op de meta. Daarbij moet wel worden aangestipt dat er ook een aantal te sterke kaarten bepalend werden voor de meta. Dr. Boom bijvoorbeeld… Hoe vaak spelers wel niet woest zijn geworden door de (oneerlijke!) uitkomsten van de RNG-effecten van deze kaart. Daarom heeft Blizzard het roulatie-systeem doorgevoerd.
Maar met die verandering zijn ook kaarten uit de meta verdwenen die ervoor zorgden dat aggro-decks in toom werden gehouden. Sinds ongeveer een jaar zijn er veel professionele spelers geweest die juist hierdoor zijn gestopt met competitive Hearthstone. Aggro is te simpel, te gangbaar, en wordt veel gespeeld. Oftewel: saai en zonder uitdaging. Zeker als je tot high legend wilt komen zonder al te veel tijd te investeren. Het was dus funest om de publieke opinie te veranderen, waardoor er veel druk kwam te liggen op de schouders van Blizzard. Journey to Un’Goro moest een goede uitbreiding worden. Eén die tegelijk vernieuwend was en de dominantie van aggro kon weren (voor zover dat echt mogelijk is).
Een geslaagd project
Un’Goro heeft 135 nieuwe kaarten geïntroduceerd, plus een antal nieuwe mechanics. Deze zijn allemaal gethematiseerd rondom de Un’Goro-krater in de World of Warcraft dimensie en diens prehistorische bewoners. Van al deze vernieuwingen is de Adapt-mechanic het best aangeslagen. Adapt houdt in dat je kunt kiezen uit drie buff-effecten uit een totaal van tien mogelijkheden. Net zoals de populaire Discover-mechanic, is het mooie aan Adapt dat het meer kleine beslissingen toevoegt aan een match. Daardoor krijg je soms onverwachte wendingen, die heel leuk kunnen uitpakken en ook de interactiviteit stimuleren waar Hearthstone naar streeft. Wanneer je een Adapt-kaart in je hand hebt, dan wil je gewoon weten wat er in zit!
Een ander bewijs voor het succes van Un’Goro vind je in de deck diversiteit op de ladder. Zo heeft elke class op z’n minst één archetypisch deck dat in staat is Legend rank te behalen. En soms zelfs meer dan één. Dat is wel eens anders geweest! Onder grote druk moest Blizzard een balans doorvoeren voor negen classes. Met deze statistiek kun je zeggen dat ze daar heel goed in zijn geslaagd.