ESL

ESL is de afkorting van Electronic Sports League en is het grootste eSportsbedrijf ter wereld. Wereldwijd organiseren zij competities en zijn daarmee de oudste professionele eSportsorganisatie. Het hoofdkantoor is gevestigd in Duitsland. Het bedrijf is ontstaan in 2000. In 1997 werd het Duitse Clanliga opgericht wat later omgedoopt werd tot The Electronic Sports League. Het bedrijf maakt veel gebruik van de streamingsdienst Twitch.

esports-2

ESL organiseert wereldwijd duizenden competities en werkt hiermee samen met uitgevers zoals Riot Games, Valve Corporation en Blizzard Entertainment. De competities vinden op zowel nationaal als internationaal niveau plaats.

Een aantal van de bekendste competities zijn:

  • Intel Extreme Masters: het langstlopende wereldwijde gametoernooi.
  • ESL Play: het grootste platform voor eSports. Er worden toernooien georganiseerd op verschillende niveaus. ESL open is toegankelijk voor spelers van elk niveau. ESL Major Competitions heeft een aantal ingangseisen en winst in deze competitie zorgt voor een plek in de ESL Pro Competition.
  • National Championships: dit zijn regionale ESL Pro competities die in verschillende landen georganiseerd worden. Het Duitse ESL Meisterschaft is het oudste toernooi en bestaat al sinds 2002. Het Engelse ESL UK Premiership is het grootste regionale toernooi. Deze regionale toernooien worden georganiseerd om op een lokaal niveau esports wereldwijd te kunnen organiseren.
  • ESL Pro Leagues: ESL organiseert zeven officiële Pro Leagues. Deze worden georganiseerd voor de computergames Guild Wars 2, Hearthstone: Heroes of Warcraft, Counter-Strike: Global Offensive, Halo 5: Guardians, Gears of War, Tom Clancy’s Rainbow Six Siege en Mortal Kombat X.
  • ESL One: dit zijn offline toernooien die een verscheidenheid aan games bieden. Voor elke spel worden deze toernooien als meest prestigieus evenement gezien.

Fair play

ESL doet zijn best om eerlijke competities te organiseren. Zo heeft de organisatie een Wire Anti Cheat Software ontwikkeld om online vals spelen tegen te gaan. Het bedrijf heeft een zogenaamde ‘Battle API’ ingesteld die gegevens over de games en gamers beschikbaar stelt. Ook heeft het bedrijf ESL Matchmaking geïntroduceerd wat het mogelijk maakt om met deze gegevens spelers op basis van vaardigheden aan elkaar koppelt. Naast het tegengaan van vals spel doet ESL ook zijn best om het drugsgebruik tijdens competities tegen te gaan. Het bedrijf heeft daarom een antidrugsbeleid opgesteld. Er worden sindsdien straffen uitgedeeld als er sprake is van drugsgebruik tijdens de toernooien.