Sponsoring / samenwerkingen:

De wereld van eSports groeit steeds verder en dat gaat niet onopgemerkt. In het buitenland is dan ook al de trend ontstaan dat voetbalclubs gaan investeren in eSports middels sponsoring. Zo nemen sommige clubs professionele gamers aan om zich voor te bereiden op de toekomst. Ook proberen zij zo een betere band met hun fans te krijgen.

De Britse voetbalclubs Manchester City en West Ham United hebben daarom al een professionele FIFA-speler in dienst. Het Duitse FC Schalke 04 bezit een compleet League of Legends-team. In Nederland zijn er nog maar weinig clubs die in eSports investeren en verschillende clubs hebben aangegeven hier ook nog geen plannen voor te hebben. Maar doordat Fox Sports vanaf dit jaar ook gametoernooien uit gaat zenden, is de verwachting dat de Nederlandse voetbalclubs hier plannen in zullen gaan ontwikkelen.

PSV investeert in esports

De eerste Nederlandse ontwikkeling op dit gebied komt van PSV. De Eindhovense voetbalclub gaf aan om in dit najaar tijdens het FIFA-17 toernooi een gamer te gaan zoeken om de club te vertegenwoordigen bij evenementen op het gebied van eSports. Het FIFA 17-toernooi wordt in 2016 in het Philips stadion, de thuisbasis van PSV, gehouden. De gamer die uitgekozen wordt, zal een contract krijgen bij de voetbalclub en van alle faciliteiten gebruik mogen maken. PSV is hiermee in Nederland één van de eerste clubs die inspeelt op de populariteit van eSports en ook gamewedstrijden op zijn eigen digitale kanalen zal gaan uitzenden.

psv-esports

Sponsoring door toenemend aantal spelers

Door de toenemende populariteit van Esports wordt het voor sponsors ook steeds interessanter om leagues, teams en eSports evenementen te sponsoren. ESports kennen steeds meer deelnemers en toeschouwers en bekende merken zien hier een grote kans op het gebied van sponsoring liggen. Zo zijn grote merken als Betfair, Draftkings en HTC al sponsor geworden van eSports evenementen.

Partnerships in ontwikkeling

Ook zijn er al enkele grote merken die een partnership aan zijn gegaan. Zo is in Nederland het bedrijf YoungCapital naamgever van het Dutch College League-evenement. Daarnaast zijn ook grote internationale merken zoals Red Bull en Coca-Cola partner van eSports. Coca-Cola is partner van Riot, de ontwikkelaar van de populaire game League of Legends. Coca-Cala geeft zelf aan trots te zijn om als leading brand partner te zijn van aan leading game.