Skin trading

Binnen de wereld van eSports speelt skin trading, ook wel skin gambling genoemd, een belangrijke rol. Skin trading is de term die gebruikt wordt voor het handelen in virtuele goederen en virtueel geld. Skin trading werd in 2013 geïntroduceerd door Valve tijdens een update van het spel Counter-Strike: Global Offensive. Dit was echter niet het eerste spel waarin het handelen in ‘skins’ gebruikt werd. Maar het gemak waarmee er binnen dit spel in de virtuele goederen gehandeld kon worden was wel uniek.

skin-trading

Spelersgemeenschap

De zogenaamde ‘skins’ zoals de virtuele goederen vaak genoemd worden, hebben geen invloed op het verloop van het spel. Naast virtuele goederen kunnen de ‘skins’ ook dienen als virtueel geld waarmee gegokt kan worden. Valve introduceerde de ‘skins’ als beloningen in het spel CS: GO. Het was bedoeld om met andere spelers te kunnen ruilen en de spelers binnen de gemeenschap te ondersteunen. Het moest de spelerskant van de gemeenschap zien te vergroten.

Om dit te kunnen bewerkstelligen werd met de introductie van ‘skins’ ook het platform Steam opgericht. Dit was een platform waar de virtuele goederen geruild, verkocht en gekocht konden worden. Hierdoor konden de spelers ook echt geld verdienen door hun ‘skins’ te verkopen. Steam werd hierdoor een succesvolle virtuele economie. Met de komst van de ‘skins’ steeg ook het aantal spelers van de game. ‘Skins’ en Steam gingen een rol spelen bij toernooien en spelers konden ‘skins’ verdienen door deze toernooien te bekijken. De opkomst van streamingsdiensten zoals Twitch leverde hier ook een belangrijke bijdrage aan.

‘Skins’ verdienen

‘Skins’ kunnen verdiend worden door spellen te spelen. Tijdens het spelen van een game kan je op willekeurige momenten ‘skins’ ontvangen. Deze komen dan bij de items in Steam te staan. Ook kunnen ‘souvenir-skins’ verdiend worden door games in het spel of via Twitch te kijken. ‘Skins’ geven unieke kwaliteiten die bij specifieke wapens in het spel gebruikt en verdiend kunnen worden.

Valve dacht dat ‘skins’ die camouflage in het spel zouden bieden, goed aan zouden slaan. Maar in de praktijk bleken de ‘skins’ die de wapens er uit laten zien als kleurrijke paintballgeweren meer in de smaak vielen. Deze ‘skins’ werden door de spelers als een soort trofeeën gezien. Zo konden andere spelers zien dat zij serieus met het spel bezig waren. Op deze manier werden bepaalde ‘skins’ zeer populair onder de spelers. Het werd hiermee een virtueel goed dat soms voor duizenden dollars verhandeld werd. Ook konden er behuizingen voor wapens gekocht worden die een onbekende ‘skin’ boden.

skin-trading-2

De populariteit van bepaalde ‘skins’ is afhankelijk van de vraag en het aanbod. Als er veel vraag naar een bepaalde ‘skin’ is, is deze erg gewild en wordt er ook veel geboden. ‘Skins’ die minder zeldzaam zijn, zijn vaak minder populair en gewild onder de spelers. Het gebruik en de populariteit van ’skins’ is hiermee afhankelijk van de marktwerking en de spelersgemeenschap.

Problemen met gokken

Doordat het gokken op de resultaten van professionele wedstrijden ook steeds populairder werd door middel van de ‘skins’ ontstond er ook discussie. Gokken met geld op de uitkomst van wedstrijden is in verschillende Amerikaanse staten en een aantal Europese landen verboden. Maar spelers ontdekten dat het gokken met als beloning ‘skins’ wel toegestaan was en dus ontstond er een brede wereld omtrent het gokken door middel van ’skins’. Ook ontstonden er toen diverse websites die het gokken met ’skins’ faciliteerden. Gebruikers konden’skins’ in de pot stoppen en de uiteindelijk winnaar ging met de pot naar huis.

Door ethische en wettelijke kwesties omtrent het gokken werden er rechtszaken aangespannen. Valve heeft daarom stappen ondernemen om de websites die het gokken mogelijk te maken niet langer op Steam toe te staan. Hierdoor zijn verschillende van deze sites al gestopt.